מוזיאונים בצרפת - אוספים

תקציר

מטרת הפעילות היא לחבר את הילדים להוויית המוזיאון דרך העיסוק בנטייה האנושית לאסוף חפצי ערך, לשמרם ולהציגם. נטייה זו מוכרת, קרוב לוודאי, לילדים מניסיון החיים שלהם או של חבריהם  וחברותיהם.

 הפעילויות המוצעות כאן מתייחסת לשני מצבים אפשריים:

  1. ילדיכם הנם בעלי אוסף משל עצמם ו/או הרגלי איסוף חפצים.
  2. לילדכם / ילדתכם אין אוסף משל עצמם ו/או הרגלי איסוף חפצים 

תדריך להורים

פעילות זו עוסקת בנטייה האנושית לאסוף חפצי ערך, לשמרם ולהציגם. ההגדרה מהו חפץ בעל ערך ומהו הערך המיוחס לו משתנה ממקום למקום, מזמן לזמן ומאדם לאדם. נטייה זו היא העומדת  בבסיס קיומו של המוזיאון כמוסד שבו קיימים אוספים של מוצגים שנשמרים ומוצגים לעיני המבקרים.

 שמשמעה "היכל המוזות "– זאת Μουσεῖονמקורו של המושג "מוזיאון" במילה היוונית העתיקה אומרת מקום שהמוזה שורה בו ושניתן לקבל או לחוש בו השראה. הנטייה לאסוף חפצים, שהוגדרו כאוצרות, אפיינה בעיקר אצילים שממונם אפשר להם בעלות על חפצי ערך, וממדי ביתם ופארו  אפשרו את הצגתם באופן ששימש להאדיר את שמם של בעלי הבית ועושרם.

בתקופה המודרנית הפכו המוזיאונים בהדרגה למוסדות שעסקו בשימור המורשת ובהצגתה בפני הציבור. עם התפתחות תחום המוזיאולוגיה התפתחה הפרדה בין סוגים שונים של מוזיאונים המתמחים בהצגת אוספים של מוצגים בתחומי דעת מובחנים: אומנות, ארכיאולוגיה, מדע, תרבות ,ועוד. במהלך המאה ה-20 החלו המוזיאונים והעומדים בראשם לראות את ייעודם לא רק בשימור  המורשת אלא גם כמוסדות חינוך, מחקר, למידה ופנאי .

תיאור היסטורי קצר זה מוצג לעיונכם – ההורים – על מנת שתוכלו לספר על כך לילדים, אולם לא לפני שנערוך עמם פעילות שתסייע להם להתחבר להוויה של מוזיאון דרך הנטייה שלהם עצמם  לאסוף חפצים, לשמרם ולהציגם .

פעילות עם הילדים

 פעילות מס' 1

 אם ברשותם של ילדכם / ילדתכם קיים אוסף בקשו מהם להציג אותו בפניכם.

כיצד הגיע לידי הילד/ה, מהו

התעכבו על כל פריט ופריט – מהי משמעותו (הכללית ובעיני הילד/ה), ערכו בעיניו או בעיניה, האם הנו בר החלפה ובאילו תנאים.

 שוחחו עם הילד/ה אודות השאלות הבאות:

•       האם מדובר באוסף שלם או חלקי – אילו פריטים חסרים בו, מי מגדיר מהו אוסף שלם, כיצד ניתן להשלימו (רכישה, החלפה, מציאה)?

•       כיצד מרגיש/ה הילד/ה עם היותו או היותה בעלים של אוסף כזה – האם הוא גורם לתחושת הנאה, גאווה, כבוד או אולי רגשות אחרים?

•       האם לעוד ילדים או ילדות ישנם אוספים דומים או שונים לזה?

•       מה היא או הוא אוהבים לעשות ביחס לאוסף שלהם במפגש עם ילדים וילדות אחרים – האם אוהבים להציגו בפני אורחים המבקרים בביתם, לשחק ביחד בפריטים השונים, להחליף ביניהם פריטים, להשאיל                  פריטים לחבר או לחברה?

•       כיצד נשמר האוסף שלהם בחדרם – האם באופן שמבטיח את שימורו או את הצגתו בפני אחרים?

•       האם מותר לגעת באוסף שלהם, למי ובאילו תנאים?

•       מה עשוי ללמוד מי שמבקר בחדר הילד/ה וצופה באוסף על בעליו – מה היא או הוא אוהבים ,במה הם מתעניינים, מה חשוב ובעל ערך בעיניהם, כיצד
        הם שומרים ומטפלים באוסף שלהם ?

 מה היו רוצים שיחשוב אודותיהם מי שמבקר בחדרם ומתבונן בו ובאוסף שברשותם?

בעקבות שיחה זו אתם יכולים לספר לילדים על אופיו של המוזיאון כמקום שבו נאספים, נשמרים ומוצגים לקהל הרחב חפצים שונים. תוכלו לקשור בין תשובות הילדים לשאלות המפורטות למעלה  לבין התכנים המפורטים למעלה אודות ההיסטוריה של המוזיאונים.

בעקבות השיחה נסו לחשוב עם הילד/ה אם הוא או היא מרוצים מאופן השמירה וההצגה של האוסף שלהם בחדרם, והאם היו רוצים לשנות משהו בעניין זה: לשנות את המיקום של האוסף, את הנראות  שלו או לאפסנו במקום שבו יישמר טוב יותר.

אפשרות מספר 2:

 הפעילות מיועדת לילדים שאין ברשותם אוסף, אולם גם מי שישנו אוסף ברשותו יוכל ליהנות ממנה.

חשבו עם הילדים על משהו שתוכלו לאסוף ביחד: צדפים מחוף הים, אבנים מיוחדות משדה סמוך   (שאינם מוגנים), ועוד. וצאו עם הילדים לאתר שתבחרו לשם האיסוף. [1] לאזור מגוריכם, פרחי בר

מיינו את מה שאספתם על פי קריטריונים שתחליטו עליהם ביחד: גודל, צבע, היכן נמצאו, נדירוּת , וכד.'

חשבו עם הילדים כיצד יהיה נכון לשמור על האוסף שייצרתם ולהציגו בהתחשב במאפייני הבית וגודלו, היקף האוסף וממדיו, אלמנטים שתרצו להבליט או להסוות, רמת השימור שנדרשת למוצגים ,ומידת הנגישות הרצויה של המבקרים ובני הבית אליהם, ועוד שיקולים אסתטיים ופרקטיים שייראו  לכם משמעותיים לעניין זה .

על מנת לתכנן את התצוגה וללמוד על אופני הצגת מוצגים ואוספים במוזיאונים תוכלו להתבונן  באתרים של מוזיאונים בקישורים המפורטים למטה:

כאשר תתבוננו עם הילדים על פתרונות התצוגה השונים נסו לברר עם הילדים מהן התכונות של כל פתרון ועל איזה צרכים הוא עונה (מגן על המוצר מפני מגע או גניבה, מבליט אותו, מגביה אותו , מאיר אותו, ועוד. תכננו את תצוגת האוסף ביחד עם הילד/ה ובצעו אותה בהתאם.

את פרחי הבר ניתן לייבש אם תבחרו בכך וליצור אוסף של פרחי בר מיובשים אשר יישמרו זמן רב יותר מפרחים טריים. להלן ההוראות לייבוש הפרחים: ניתן לאסוף פרחים בגינה או בשדה ולייבשם בין שני דפי עיתון  הלחוצים בתוך ספר עב כרס, בעל כריכה קשה. לפרחים לוקח כעשרה ימים להתייבש באופן מוחלט. 

 לאחר מכן, כדאי לרסס עליהם לק (לשימור). ישנם עוד דרכים לייבש פרחים. קיים חומר בשם "סיליקה ג'ל". זהו חומר סופח לחות  

 בתצורת גרגרים. מטביעים את הפרח בתוך החומר לכמה ימים בקופסה סגורה, והחומר סופג את הלחות ומשאיר את הפרח בצורתו   

 הטבעית.

בקרו עם הילדים באתרים של מוזיאונים בארץ ובעולם (ובעיקר בצרפת), כדי להמחיש להם כיצד נראה מוזיאון ומה מהות האוספים בו.

מאת: הדס נצר דגן