מוזיאונים בצרפת - הכירו את המוזיאונים

פעילות: בית, ארמון, מוזיאון

תקציר

מטרת הפעילות היא לתווך לילדים את חוויית המעבר מהבית למוזיאון ובחזרה על מנת להפוך את סביבת המוזיאון לסביבה מוכרת עבורם. במילים אחרות הכוונה היא לסייע להם 'להרגיש בבית' במוזיאון ולזהות ממדים הקשורים במוזיאון בסביבה הביתית. לשם כך נדון במסגרת הפעילות בממדים משותפים לבתים  מסוגים שונים ולמוזיאון.

הפעילות מתחילה מהתבוננות בסביבה הביתית ובאופן שבו מוצגים חפצים במסגרתה. לאחר מכן נפנה להתבונן באתרי האינטרנט של כמה מוזיאונים בצרפת ובישראל וננסה לדמיין את חוויית הביקור והשהות  בהם. הפעילות מסתיימת בביקור במוזיאון הכט אשר באוניברסיטת חיפה .

תדריך להורים

הפעילות שלהלן מתייחסת לנדבך חשוב בחשיפת הילדים למוזיאונים: הצורך לתווך את ההגעה

למוזיאון באמצעות הכנה מוקדמת, חיבור בין הסביבה המוכרת לילדים לזו של המוזיאון ומהלך של  היכרות מוקדמת עמו באמצעות התבוננות משותפת באתר המוזיאון בטרם הביקור .

חשוב שבביקור עצמו תתייחסו להכנה שנעשתה ותקשרו את החוויה של הביקור בפועל לאופן שבו דמיינו הילדים את המוזיאון בטרם ההגעה אליו. ניתן להתייחס לממדים של דמיון ושוני בין הסביבה הביתית המוכרת לזו של המוזיאון, וכן לסוגיות של ממדי המוזיאון, התצוגה והמוצגים בו והרגשת  הילדים למולם .

פעילות עם הילדים

 

התחילו את הפעילות בסלון שבבית. בקשו מהילדים להתבונן סביבם כאילו זו הפעם הראשונה שהם רואים את סלון ביתם. בחנו עמם במשותף מהם החפצים המשמשים לתצוגה בבית (תמונות, אביזרי קישוט, רהיטים, מכשירי חשמל), אילו מהם בולטים במיוחד (ומה בעצם מבליט אותם), אילו נראים בעלי ערך משמעותי ומדוע? חשבו ביחד איזה סיפור מספרים החפצים שמוצגים בבית על המשפחה המתגוררת בו.

האופן שבו מעוצבים חללים שונים מעביר מסר בדבר החשיבות והמשמעות שמוקנית להם ולשהות בהם. כך למשל משמשות תקרות גבוהות ועיצוב חללים גדולים וגבוהים לשם הקניית תחושה של  קדושה בבתי תפילה של הדתות השונות (בתי כנסת, כנסיות ומסגדים.)

באותו האופן, עיצוב חלל המגורים הביתי מעביר מסר בדבר חשיבותם של חפצים בו ואופי השהות בו. כך למשל העובדה שמרבית הרהיטים בסלון פונים לכיוון הטלוויזיה וזה אל זה ברוב הבתים מרמזת על אופייה המקובל של השהות בסלון וטיב יחסי הגומלין שמתקיימים בעת השהות בו

 (למשל: צפייה משותפת בטלוויזיה, שיחה משפחתית, ועוד.)

 נפנה עתה להתבונן על שני מוזיאונים מפורסמים הממוקמים בפריז – בירת צרפת.

 

הלובר :

מוזיאון הלובר שבפריז הנו המוזיאון הגדול בעיר ואחד מהמוזיאונים הגדולים, המפורסמים והוותיקים בעולם. הלובר הוקם בתוך מבנה ששימש בעבר כארמון. החללים הגבוהים, המרווחים והמקושטים של המבנה משרים על המבקרים במוזיאון אווירה של יראת כבוד כלפי המוצגים. עיצוב חלל המוזיאון  מכוון להשפיע על חוויית המבקרים בו ולהטעין אותה בתחושת חגיגיות, על גבול הקדושה.

•       בקשו מהילדים לדמיין איך נראה ארמון – איך הוא נראה מבחוץ, איך נראים החדרים השונים בו, מה גודלם ואיך נראים המעברים והמסדרונות בו. ניתן להציע לילדים לצייר את המוזיאון שהם רואים בעיני רוחם או ליצור אותו באמצעות חומר ממשי אחר (חימר, פלסטלינה, חול). הראו לילדים תמונות של מבנה מוזיאון הלובר. האם הוא דומה או שונה מהארמון שהילדים דמיינו ויצרו ?

•       בקשו מהילדים לדמיין איך נראו חייהם של ילדים שגרו במבנה בעת ששימש כארמון מלכותי

  • איך נראה החדר שלהם, היכן ובמה שיחקו?

הסתכלו על תמונות של חלליו הפנימיים של המוזיאון. האם מזהים בהם את השימוש שהיה בהם בעבר למגורים? האם קל יותר עכשיו או מסובך יותר לדמיין את חייהם של הילדים שגרו במבנה זה?  היכנסו לאתר מוזיאון הלובר וקחו חלק בסיור הוירטואלי.

 

מוזיאון ד'אורסיי

מוזיאון חשוב וידוע לאמנות  הממוקם גם הוא בפריס. המוזיאון הוקם בתוך תחנת רכבת ישנה שהוסבה למוזיאון.

מוזיאון הכט בחיפה

בעת הגעתכם למוזיאון חפשו את המוצגים שבחרתם ובדקו האם ניחשתם נכונה את גודלם בעת שדמיינתם אותם בטרם ההגעה למוזיאון.

•       התבוננו על חלל המוזיאון ונסו לחשוב האם ממדיו דומים או שונים לאלו שדמיינתם מתוך ההתבוננות בצילומים המצויים באתר המוזיאון.

•       בדקו איזו הרגשה משרה עליכם חלל המוזיאון וממדיו.

•       הקשיבו ל"סאונד" של המוזיאון. האם הוא רועש יותר או פחות מזה של הסביבה החיצונית לו?

•       האם מוכרים לכם עוד מקומות שהנם רועשים פחות מסביבתם?

•       נסו לברר מהי ההרגשה הקשורה בשהות במקום שהנו שקט יותר מסביבתו?

•       מדוע לדעתכם מוזיאונים הנם אתרים המאופיינים בשקט יחסי?

•       מהם היתרונות והחסרונות הכרוכים בהתנהלות בסביבה השקטה יחסית של המוזיאון?

מאת: הדס נצר דגן