



מוזיאונים במצריים - מיתולוגיה
תקציר
הפעילות עוסקת בהיכרות עם המיתולוגיה המצרית. נכיר את האלים המצריים ואת סיפור בריאת העולם על פי המיתולוגיה המצרית, באופן שיאפשר לילדים להכיר את הסיפורים והדמויות העומדים מאחורי המוצגים הארכיאולוגיים המוצגים בקומה השנייה של מוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה.
תדריך להורים
המיתולוגיה המצרית הנה אסופה של סיפורים דתיים שהתפתחו במשך כ- 3000 שנה במצרים העתיקה. הסיפורים כוללים מיתוסים רבים ומגוון של אמונות ומנהגים .
סיפורים מיתולוגיים של עמים עוסקים בשאלות יסוד של הקיום האנושי כגון: כיצד נברא העולם ?
מנין הגענו לכאן ולאיזו תכלית? מדוע אנשים נולדים ומתים ומה, אם בכלל, קורה לאחר המוות? מהו מקומו של האדם בעולם ומהן הזיקות שלו לטבע ולעולם החי? מדוע אנשים שונים אלו מאלה בתכונותיהם, במראם ובגורלם? ועוד שאלות רבות ושונות .
הסיפורים המיתולוגיים מציעים תשובות לשאלות אלו והן הבסיס לאמונות, ערכים, מנהגים, טקסים ואורחות החיים הנהוגים בקרב כל עם.
כמו רוב מיתוסי העולם, גם הסיפורים המצריים מגוללים את קורותיהם של אלים ויצורים על-טבעיים שונים, בבריאת העולם, במקומם של בני האדם בו ובזיקות ביניהם לבין האלים ובין עולם החיים ועולם המתים.
לתשומת לבכם, במיתולוגיה המצרית ישנו עיסוק נרחב בסוגיות של חיים ומוות. מניסיוננו, בנושא זה ישנן לכל הורה והורה עמדות וקווים אדומים לגבי נכונותם לחשוף את ילדיהם אליו. מדובר בשאלה סבוכה הקשורה בתפיסת עולמם של ההורים, במידת המוכנות של הילדים להתמודד עם נושאים מעין אלו, במידת החשיפה של הילדים לנושא עקב נסיבות החיים, במידת העניין של הילדים בשאלות מעין אלו, ועוד .
אתם מוזמנים לעשות שימוש בסיפורים בכפוף לתפיסת עולמכם, לקווים האדומים שלכם ולצרכים והיכולות של ילדיכם כפי שהנכם מכירים ומבינים אותם.
פעילות עם הילדים
- קראו לילדים את סיפור בריאת העולם על פי המיתולוגיה המצרית (המלצה – "מצרים העתיקה – מיתוסים ואגדות עמים, הוצאת ש. פרידמן), או לפי כל סיפור אחר על פי בחירתכם.
- חפשו יחדיו תמונות ותיאור האלים והאלות השונים תכונותיהם והתחומים שבהם הם "מתמחים".
- הציעו לילדים לבחור דמות של אחד האלים, האלות או הדמויות. חפשו עליה מידע נוסף. התבוננו יחדיו על הדמות ושוחחו עמם על השאלות הבאות:
מדוע בחרו בדמות זו? מה יש בה או בו שמדבר אליהם, ומדוע?ניתן ליצור "גלריה" אישית של תמונות של אלים, אלות ודמויות מן המיתולוגיה המצרית הצבועות ומעוצבות על פי בחירתם של הילדים ופרשנותם (שימו לב לכך שבאמצעות תהליך היצירה יכולים הילדים להדגיש ממדים שהם אוהבים ולטשטש ממדים שאינם אוהבים בדמויות השונות. גם זו דרך להתמודד עם השאלה לאילו ממדים במיתולוגיה המצרית נכון לחשוף את ילדכם / ילדתכם.)
קחו עמכם לביקור במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה את תמונות האלים וחפשו מוצגים העוסקים בהם בתצוגה. כאשר תמצאו מוצגים כאלו ניתן לשוחח עם הילדים על השאלות שלהלן:
א. מהו המוצג שבו או עליו נמצאת הדמות? למה שימש המוצג ומהי המשמעות של השילוב בין התפקיד השימושי של המוצג והמשמעות של הדמות המיתולוגית שהוא נושא.
ב. מהו הדמיון ו/או השוני בין התמונה / האיור שהורדנו מהרשת לבין המוצג? מהן לדעתכם הסיבות לשוני? (כאן המקום לדבר על ווריאציות שונות של ייצוגים של דמויות ,על ההבדלים בין תמונה / איור לבין תבליט או פסל, על מידת ההשתמרות של חפצים עתיקים, על ממדי המוצג במציאות לעומת איך שהוא נתפס בדמיון לאור הסיפור המיתולוגי, ועוד.)
מאת: הדס נצר דגן