תרבות מצרים - מוזיקה

פעילות ראשונה: אנת עֹמרי

תקציר: אִנְָתָ ֹעֹ מרי

בפעילות זו יכירו הילדים את השיר המצרי אִנְָתָ ֹעֹמרי. פעילות זו בעיקרה מכוונת לחשוף את הילדים למוסיקה שאולי אינם רגילים בשמיעתה, ולהרחיב את הרפרטואר המוסיקלי ממנו הם יכולים לשאוב הנאה. נסו לזכור מטרה זו לאורך הפעילות.

תדריך להורים: אִנְָתָ ֹעֹ מרי

1. היכרות והאזנה לשיר אנת עמרי

בשלב ראשון יש להשמיע כ-10 ד' מן השיר אינת עמרי בביצוע הזמרת אום כולתום.  ניתן לחזור על ההשמעה מספר פעמים ברקע בזמן פעילויות אחרות של הילדים (משחק, צביעה וכו'), בלי לכוון אותם להאזין באופן מודע למוסיקה. לאחר שהילדים התרגלו למוסיקה החדשה ואולי מכירים קטעים ממנה אפשר לספר כי המוסיקה הזו היא מוסיקה של זמרת מצרית ולשוחח איתם מעט על שם השיר .

השיר "אנת עמרי" מתחיל במשפט "אתה חיי המתחילים לאוְרְך את בוקרם". השיר

מורכב להבנה אולם ניתן לראות כי הרעיון המרכזי של השיר מצוי במשפט הפתיחה ובו מסופר על אהוב המאיר לזמרת/משוררת את חייה. אפשר לפתח רעיון מעט רעיון זה עם הילדים ולשאול אותם מה לדעתם הכוונה כשאומרים על מישהו שהוא כמו אור בחיים שלנו או אור בשבילנו. כל תשובה טובה. כדאי להגיב בחיוב לתשובות הילדים ואולי אף להוסיף תשובות נוספות משלנו, המבוגרים.

2. ביצוע משפחתי של קטע מוסיקלי

 כדי לחבב את המוסיקה על הילדים, וכדי שיכירו אותה מעט יותר, ניתן להציע כי המשפחה תבצע אותה בשירה ובריקוד. בעוד המוסיקה מתנגנת ברקע, בני המשפחה יכולים להשתמש בכלי הקשה שונים (מסיר וכף ועד תוף מרים) ולמיטיבי הנגינה אף כלי פריטה שונים. ריקוד של בני המשפחה יכול להוסיף רבות למימד החוויתי, ובמיוחד אם משתמשים באביזרים שונים כגון סרטים הקשורים ליד, צעיפים, או בגדי ריקוד ססגוניים.

3. ניתוח מוסיקלי ויזואלי משווה: אום כולתום ושריד חדד

לאחר שהילדים התוודעו לביצוע של אום כולתום לשיר "אתה חיי" ניתן לספר להם כי יש זמרים נוספים שאוהבים לשיר את השיר, וכי ברצונכם להשמיע להם זמרת בעלת קול יפה שאוהבת לשיר את השיר ושמה שרית .

בשלב זה ניתן להציג בפניהם את  הביצוע של שרית חדד לשיר (נמצא ביוטיוב).

לאחר הצפייה בביצוע של שרית חדד ניתן לשאול את הילדים לדעתם על גרסה זו (בהזדמנות זו ניתן להסביר לילדים כי בכל פעם ששיר נשמע שונה, או מבוצע באופן שונה, מזהים אותו כ"גרסה" חדשה). לאחר קבלת המשוב מהילדים ניתן לפתח איתם שיחה לגבי הדמיון והשוני בין שתי הגרסה של אום כולתום לבין זו של שרית חדד הפרמטרים המוצעים להשוואה הם:

אורך הקטעים, כלי הנגינה, הסלסולים, הלבוש, התנועה והמימיקה של המבצעות על הבמה ,מעורבות/השתתפות הקהל, לתקשורת בין הזמרת לקהל וכיו"ב.

חשוב להיות קשובים לפרמטרים להשוואה שמעלים הילדים, לשתף איתם פעולה ולהוסיף עליהם משלכם. בפעם הבאה שתרצו לחזור על פעילות זו, תוכלו לבחור בגרסה של זהבה בן ולהשוות אותה לשתי הגרסאות הקודמות .

פעילות שנייה: כלי נגינה

תדריך להורים: שיחה אודות תמונת מוסיקאיות

במצרים העתיקה לא הייתה אפשרות ולא ידעו כיצד להקליט או לרשום את צלילי המוסיקה. לכן הדרך בה ניתן לדעת מהם כלי הנגינה בהם השתמשו וכיצד נשמעה המוסיקה היא דרך ציורים מן הממלכה העתיקה .

בשלב זה ניתן להציג בפני הילדים ציור ולשאול אותם אם הם מכירים חלק מהכלים. לאחר שמנסים להבין ביחד מה רואים ניתן לסכם:

האשה בקצה השמאלי של התמונה מנגנת במשהו דמוי נבל, וזו שלידה בכלי שמזכיר גיטרה. האישה האמצעית למעלה מנגנת באופן מפתיע בשני חלילים בו זמנית. האישה השנייה מימין למטה מנגנת בכלי הקשה כלשהו. ניתן בשלב זה לשאול: מה משותף לכל האנשים בתמונה? כולן נשים. אכן ,באותה התקופה מקובל שנשים היו המוסיקאיות.

 

מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר