תרבות צרפת
פעילות 1: "אצלנו בחצר"

אתר חיצים - מוזיקה - אצלנו בחצר

תקציר

שירת "אורחים לקיץ" מאת נעמי שמר מהווה שער לילדים לתרבויות שונות בעולם בדרך חווייתית ,מהנה הנושאת איתה מסר חיובי של סקרנות לתרבויות אחרות, ידידות ואחווה.

השיר מציין שמות של מדינות מהן מגיעים הילדים לבקר ולומר בשפתם "שלום ."

אורחים לקיץ

מילים ולחן : נעמי שמר

אצלנו בחצר 

בצל עצי הזית 

באים בדרך כלל 

המון אורחים לקיץ

לכל אחד מהם

שפה משלו 

ודרך משלו להגיד שלום .

בן מאיטליה אומר בונג'ורנו 

בת מצרפת אומרת בונז'ור 

קן מיפן אומר אוהיו  

כשהוא בא לביקור 

קיי מהוואי אומר אלוהה 

טניה מבריטניה אומרת הלו

כל מי שבא אלינו הביתה 

יש לו שלום משלו .

צבענו את הגדר 

קצרנו את הדשא 

ילדי כל העולם  

יוכלו עכשיו לגשת 

 לפתוח בברכה

את השער הירוק

ולהביא ברכה

מרחוק רחוק.

ג'וניה מקניה תאמר לי ג'מבו 

יאן מיוון קלימרה יאמר 

צ'ין מסין יאמר ניכאומה 

ויישאר עד מחר

גיל מברזיל יאמר בום דיא 

קוקו ממרוקו יאמר אהלן  

והברכה שהוא יביא לי

היא היפה מכולן.

אצלנו בחצר

בצל אילן פורח 

ילדי כל העולם  

באים להתארח

אצלנו בחצר 

ילדי העולם כולו 

רוקדים במעגל 

ואומרים שלום.

פעילות ראשונה:

 שירו בצוותא עם הילדים

פעילות בציור בעקבות השיר

לאחר ההיכרות עם השיר, ניתן להציע לילדים לצייר אותו, ולשאול אותם, כיצד לדעתכם ניתן לצייר את השיר? במהלך השיחה אודות הציור "אצלנו בחצר", ניתן להסב את תשומת לב הילדים לפרטי השיר, הדמויות, הסיטואציות והמקומות, ולתת כמובן להם להחליט מה מפרטים אלו יבוא לידי ביטוי בציור. דברו עם הילדים על הדומה והשונה לדעתם בין ילדים ממקומות שונים בעולם. עזרו לילדים לבטא את שמות המדינות המשתתפות בשיר.

פעילות 2: שאנסונים צרפתיים

אתר חיצים - מוזיקה - שאנסונים

תקציר

שאנסון צרפתי הינו סגנון מוסיקלי, שגרסתו המודרנית החלה בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20 ומאופיינת בנוכחות בימתית של הזמר וחשיבות רבה למילות השיר. גדולי השאנסון הצרפתי במאה העשרים: אדית פיאף, שרל אזנבור, ז'ק ברל, ז'ורז' ברסנס, איב מונטאן, סרז' גינזבורג, דלידה. בישראל נוצרו גרסאות מקומיות לשנסונים צרפתיים, כאשר אחת הדוגמאות הידועות היא השיר "אילו ציפורים" שתורגם ע"י נעמי שמר.

 

תדריך להורים

השמיעו לילדים את השיר "אילו ציפורים", שירו איתם ביחד ולאחר שהשיר שגור בפיהם, ניתן לספר להם כי מקורו הוא בשנסון הצרפתי ולהשמיע להם אותו. לאחר שיכירו את השנסון הצרפתי, אפשר להשמיע להם שנסונים צרפתיים נוספים לדוגמא של הזמרים שמוזכרים למעלה.

אילו ציפורים (Si Tous Les Oiseaux)

מילים: ז'אן ברוסול – (Jean Broussolle) 
לחן: ז'אן פייר קאלבה – (Jean-Pierre Calvet) 
מילים עבריות: נעמי שמר

אילו ציפורים אשר עפות מעל הים 
אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם
אלו סיפורים היו ודאי לציפורים  
על הארצות אשר מעבר להרים.

כל חופי הפלא, כל אגמי התכלת 
כל הרכסים המושלגים 
כל ימי הפרך שחלפו בדרך 
כל השבתות  והחגים .

אילו ציפורים אשר עפות מעל הים 
אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם
אלו מן שירים היו ודאי לציפורים
איזה קרנבל היה לכל המשוררים.

כל ירק היער, כל חשכת הסער
כל חמדת הקיץ בלבבות 
זו אשר הופכת לצבעי שלכת
של האהבות הנכזבות .

כל חופי הפלא, כל אגמי התכלת 
כל הרכסים המושלגים 
כל ימי הפרך שחלפו בדרך
כל השבתות והחגים .

אך הציפורים נאמנות לשתיקתן 
ועם בוא הסתיו  הן ממריאות במחי כנף והסודות איתן.

לאחר היכרות עם השיר אפשר לפתח שיחה עם הילדים דרך השאלות: אילו הציפורים היו דוברות כבני אדם איזה סיפורים הן היו מספרות עלינו? למשל – על החיים בישראל, על ילדים בישראל, על החיים בכפר, בקיבוץ, בעיר. ניתן לכתוב מכתב ו/או ציור שמתאר את מה שיכולה היתה לספר ציפור שעפה מעל לאזור מגוריהם של הילדים.

פעילות 3: קרנבל החיות (סן סנס)

אתר חיצים - מוזיקה - קרנבל החיות

תקציר

דרך היצירה קרנבל החיות פרי עטו של המלחין הצרפתי סן סנס ייחשפו הילדים למוסיקה "קלאסית".

תדריך להורים

א. היכרות ראשונית עם היצירה קרנבל החיות

היצירה קרנבל החיות של המלחין הצרפתי סן-סנס נכתבה בשנת 1986 ומורכבת מ-14 פרקים: 

1.     פתיחה והמצעד המלכותי של האריה

2.     תרנגולות ותרנגולים

3.     חיות הפרא

4.     הצבים

5.     הפיל

6.     קנגורו

7.     אקווריום

8.     ארוכי האזניים

9.     הקוקיה במעבה היער

10.   בעלי הכנף

11.   הפסנתרנים

12.   המאובנים

13.   הברבור

14.   סיום

ההיכרות הראשונית עם היצירה תעשה דרך צפייה באינטרנט.

המלצות:

א.  ההורים מתבקשים לבחור את הקטע הראשון אתו יראו לילדים. מומלץ לפצל את ההיכרות עם היצירה למשך מספר ימים ,ולהראות קטע אחד או שניים מן היצירה בכל פעם ולא את כולה בבת אחת.

ב.     כדאי לצפות בקטעים לפני חשיפתם בפני הילדים, כדי לוודא שהקטעים המוצגים לילדים מתאימים להם מבחינה רגשית .

ג.      להצטרף לצפייה הראשונית של הילד כדי להתרשם מן החוויה שלו .

ד.     לצפות בקטע מן היצירה יותר מפעם אחת, אם חשים שהילד/ה יכול/ה ליהנות מכך .

****כדאי לנסות לחקות באופן מבדח קטעים בולטים ביצירה או לחלוק חוויות עם הילדים. למשל: "ועכשיו הוא יכה בתוף- מוכן? הנה: פום, פום, פום!" או "איזה צלצול חמוד… זו הציפור המצייצת" וכו'. חיקוי זה יוצר הווי משותף להורים ולילדים סביב ההאזנה והופך אותה לפעילה יותר ולמהנה יותר. כך יפיקו הילדים יותר מהמוסיקה, ויכירו אותה לעומק.

 ה. ניתן לבנות מפלסטלינה דמויות מהיצירה. ניתן  להעזר בספרי רוני אורן המדריכים יצירת דמויות מפלסטלינה שלב אחר שלב.

לאחר שהילדים הכירו את היצירה מומלץ מאוד להשמיע להם את היצירה ללא הצד הויזואלי (שאותו יוכלו להשלים בדמיונם, לאחר שהכירו היטב את היצירות) בעת נסיעה ברכב*, בפינת האזנה בבית (בתחילה לא ברקע לפעילות אחרת) .

**** ניתן לחלץ את פס הקול מכל וידאו קליפ באמצעות תוכנות המרה כגון התוכנה החינמית youtube  .downloader

 ו. עיון בספרים

להעמקת החוויה, ניתן להציג לילדים בשלב זה  ספרים המוקדשים ליצירה זו המיועדים לילדים (מהספריה או מחנות הספרים). בהמשך, היצירה יכולה להיות מושמעת ברקע בבית ו/או במכונית.

  ז. המחזה של קטעים מהיצירה

   המחזה של קטעים מן היצירה מרחיבים את ההווי סביבה, ומעמיקים את ההיכרות של הילדים איתה             

   בעזרת ההורים יכולים הילדים לבחור קטע מקרנבל החיות, אביזרים שונים להצגה ותפאורה. בזמן      

   השמעת היצירה הילד יכול להתחפש לחיה ובהתאם למוסיקה המושמעת להציגה אותה.

ח.    צפייה במופעי מחול לצלילי קרנבל החיות

 

מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר