מוזיקה בתרבות אפריקה: הלב הפועם של אפריקה
מוזיקה היא נשמת אפה של התרבות האפריקאית.
בפעילות זו נעמיק במקצבים האופייניים שמדרום לסהרה, נכיר מושגי יסוד כמו סינקופה, פולי-ריתמיקה ואוסטינטו, ונתנסה בנגינה על כלי נגינה מסורתיים מרתקים: קלימבה, ג'מבה ואגוגו.
בואו לתופף, לנגן ולחוות את הקסם של הקצב האפריקאי!

פעילות 1: הקצב שמתחת לסהרה
המקצבים המיוחדים של אפריקה
בפעילות זו (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר) נערוך היכרות עם המאפיינים הקצביים האופייניים למוסיקה האפריקאית: סינקופה, פולי ריתמיות ואוסטינטו.
כידוע, בשעות הפנאי של טרזן (כשהוא לא הלך לחוגים) הוא אהב לתופף על תופים, על גזעי עצים ועל אבנים.
היו סוגי תיפוף שונים שהוא אהב.
ניתן לשאול את הילדים אם הם רוצים ללמוד לתופף כמו טרזן.
כעת מתאים ללמד את הילדים כמה מן המאפיינים הבולטים של המקצבים האפריקאיים שמדרום לסהרה: סינקופליות, פוליריתמיות, ואוסטינטו
(להשתמש במושגים רק לאחר שהילדים התנסו ולמדו להכיר את הקצבים מתוך חווית ההתנסות).
הפעילות:
סינקופה
הסינקופה הוא מקצב שבו הדגש במקצב הוא במקום מפתיע, שמערער את הזרימה הרגילה שלו.
נלמד על המקצב הסינקופלי הבסיסי דרך התנסות בשני שלבים:
- בתחילה ההורים מתבקשים לתופף במהירות איטית מקצב של 4 רבעים. כלומר, תבנית של 4 הקשות שוות שחוזרת על עצמה שוב ושוב (בלולאה).
בזמן שההורים ממשיכים להקיש, הילדים יתבקשו להצטרף ולהקיש את ההקשה הראשונה של התבנית בכל פעם שהיא מופיעה. - בשלב הבא, המקצב הופך לסינקופלי, כאשר הילדים מתבקשים לתופף את ההקשה השניה.
- ילדים שמרגישים נוח עם הפעילות, יכולים להתנסות בסינקופה מסוג אחר:
שבה הם מקישים את התבנית של 4 ההקשות, אולם הם מחסירים ממנה באופן קבוע את השלישית.
זה המקום להסב את תשומת הלב לחשיבות של ה "שקט" שבמוסיקה האפריקאית.
פוליריתמיות
פוליריתמיות הינה למעשה יותר מאשר קצב אחד.
למי שלא התנסה בזה, הקשת שני סוגים של מקצבים בו זמנית היא משימה מאתגרת, אף להורים, ראו הוזהרתם.
ראשית ההורים צריכים לרכוש את המיומנות לפני שהם מנחילים אותה לילדים.
ההורים מתבקשים ביד אחת להקיש תבנית שיש בה 4 הקשות שוות ובמקביל ביד השנייה 3 הקשות שוות. שתי הידיים מתחילות ביחד את התבנית כל העת.
לאחר שההורים רוכשים שליטה בהקשה פולי ריתמית, הם יכולים ללמד את הילד להקיש מקצב אחד, על גביו הם יקישו מקצב אחר.
האתגר לילדים בשלב זה הוא לא להתבלבל, ולהתמיד בהקשת המקצב.
ניתן להסתפק בשלב זה, אבל מיטיבי ההקשה יכולים להתחלף בתפקידים עם ילדיהם.
בסופו של דבר הילדים יכולים להקיש את שני המקצבים בו זמנית, כל אחד ביד אחרת.
אוסטינטו
תבנית מלודית או קצבית שחוזרת על עצמה שוב ושוב.
על גבי תבנית זו מנוגנים מקצבים ומלודיות נוספות.
פעילות 2: כלי נגינה אפריקאים
כלי הנגינה המדברים של יבשת אפריקה
מהו "פסנתר האגודל" ואיך תוף יכול לבטא 'שלום'?
בפעילות זו (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר) נכיר מקרוב את כלי הנגינה המסורתיים של אפריקה – הקלימבה, הג'מבה והאגוגו.
נלמד על המבנה שלהם ועל משמעותם התרבותית, ואף נצפה כיצד הם משתלבים במפגש בין-תרבותי מרתק.
טרזן נהג גם לנגן על כלי נגינה שונים, לעיתים בצוותא עם שאר החיות
(אפשר להפליג עם הדמיון ולהוסיף פרטים על עלילות טרזן וכלי הנגינה כיד הדמיון הטובה).
הקלימבה, הג'מבה והאגוגו הם סוגים שונים של כלי הקשה.
הראשון מבוסס על פריטה של האצבעות על פסי מתכת,
השני על תיפוף באמצעות הידיים על תוף,
והשלישי הוא פעמון שניתן להקיש עליו באמצעות מקלות.
הפעילות:
קלימבה
- שייך למשפחת כלי ההקשה, ומכונה גם "פסנתר אגודל", אם כי ניתן לנגן עליו לא רק באמצעות האגודלים.
\(\space\) - ניתן להאזין לדוגמאות שונות לנגינה בקלימבה: כסולו ובלהקה באינטרנט.
\(\space\) - לאמיצים שבינינו, ניתן להכין קלימבה בתוצרת ביתית.
ניתן לשתף את הילדים בתהליך הכנת כלי הנגינה, החומרים מהם הוא עשוי, ההתלבטויות בשלבי ההכנה השונים ובחירת הפתרונות.
ההכנה עשויה לארוך מספר ימים.
ג'מבה
- המשמעות האטימולוגית של המילה ג'מבה היא "שלום".
אפשר לשאול את הילדים, כיצד לדעתם נגינה על הג'מבה יכולה להביא שלום (למשל בין ילדים שרבים) או מבטאת שלום.
\(\space\) - צפייה משותפת בקטע מהסרט "האורח" (The Visitor), שבו טארק, נגן תופים מקצועי מלמד את וולטר לנגן על ג'מבה.
ניתן לחוות את הקטע באספקטים שונים: מפגש בין תרבותי, התמודדות עם קושי בתהליך לימוד (נגינה ולימוד בכלל), יחסי גומלין בין מחשבה ותחושה, פתיחות ועצירות וכמובן האספקט המוסיקלי.
\(\space\) - לאחר הצפייה המשותפת ניתן לחלוק חוויות ולנתב את השיחה לאספקטים המתאימים.
למשל, ניתן לשאול את הילד מה דעתו על וולטר? מצד אחד הוא חושש ואולי אף ביישן, אבל מצד אחר, הוא אמיץ כיוון שהוא מתנסה במשהו שקשה לו ובסופו של דבר מתגבר ואף נהנה.
\(\space\) - כדאי לשוחח גם על שלושת האספקטים שנלמדו בפעילות 1: סינקופה, פולי ריתמיות ואוסטינטו וכיצד הללו מתבטאים בקטע המוסיקלי.
אגוגו
האגוגו הוא פעמון אפריקאי מסורתי, העשוי להופיע בגדלים שונים ולרוב מפיק שני צלילים בגבהים שונים (גבוה ונמוך). הוא משמש כאחד מכלי הליבה לשמירה על הקצב הקבוע (אוֹסְטִינָטוֹ) במוזיקה האפריקאית.
- הקשבה ריתמית: חפשו ברשת קטעי וידאו או אודיו של להקות אפריקאיות המשתמשות באגוגו (ניתן לחפש תחת המונח "Agogo bell rhythm").
האזינו היטב ונסו לזהות את תפקיד האגוגו: הוא אינו מנגן סולו, אלא שומר על תבנית קצבית פשוטה שחוזרת על עצמה שוב ושוב.
נסו לבודד את הצליל שלו מתוך המרקם הכללי.
\(\space\) - מאחר שלא תמיד קיים אגוגו אמיתי, ניתן לאלתר כלי שיחקה את שני הצלילים שלו. אפשר להשתמש בשני כלי מטבח שונים: לדוגמה, כף עץ על כוס זכוכית (צליל גבוה) ואותה כף על קופסת שימורים ריקה (צליל נמוך).
בקשו מהילדים להקיש באמצעות כלי האלתור את התבנית הריתמית של האגוגו שזיהו, תוך הקפדה על חילוף עקבי בין הצליל הגבוה לנמוך.
הדגישו את החשיבות של הדיוק והעקביות – האגוגו הוא העוגן הקצבי של הלהקה!