הפעילות אודות מצרים בחלון הספרות עוסקת בתרבות מצרים העתיקה באמצעות סיפורה של איסיס האלה המצרית. הפעילות תתמקד בשמש כמקור לחיים ובייצור הנייר והשימושים השונים שניתן לעשות בו.
פעילויות לילדים
פעילות ראשונה - איסיס אלה, קוסמת ומכשפת (מתוך שש גיבורות גדולות / שהם סמיט)
איסיס היא אחת מארבעת האלים החשובים של מצרים העתיקה. אחד מסימני ההכר הידועים שלה הוא גלגל השמש שעל ראשה. איסיס היא נכדתו של רע, אבי האלים, אחותו של סת ואחותו-אהובתו של אוסיריס. יחד עם אוסיריס מלכה במצרים וסימלה את הטוב. הם לימדו את בני האדם לחיות בשלום, לגדל חיות וצמחים לשם אכילה, להשתמש בצמחי מרפא ועוד מלאכות רבות שבלעדיהן לא היתה התרבות מתקיימת.
מהלך הפעילות:
קריאת את הסיפור עם ילדכם (ניתן להשאיל מהספריה).
הכרות עם הדמויות השונות המוצגות בסיפור, ניתן לקיים דיון לגבי השאלה המוסרית עימה התמודדה איסיס ולבחון את הסיבות שהביאה אותה לפעול באופן הזה.
ציור גלגל השמש המסמל את איסיס.
פעילות שנייה - עולם ללא שמש
אנרגית השמש מאפשרת צמיחה ושגשוג ובאותה מידה יכולה לגרום לנזק ולצחיחות. ניתן לראות את השפעת השמש על האקלים בקווי הרוחב השונים על פני כדור הארץ. תפקידו של אל השמש נמצא בתרבויות עתיקות שונות.
מסלולה של השמש מזריחה לשקיעה: על מנת להכיר מעט את מסלולה של השמש במהלך יום ניתן לבצע מעקב בחצר חשופה לשמש באיזור שטוח. לשם כך – יש צורך במצפן מוט/ מקל, מספר אבנים חלקות עליהם יסומנו רוחות השמיים ומספרים (שייצגו שעות עגולות).
את המוט יש להניח במרכז ומסביבו לסדר את 4 האבנים ע"פ המצפן, על האבנים יש לכתוב אותיות או מילים שייצגו את 4 רוחות השמיים. כדאי להחליט מראש מה יהיו השעות שייצוגו על גבי שעון השמש. רצוי להתחיל את המעקב עם זריחת השמש ולסיימו בשקיעה. ניתן לראות כי חל שינוי במיקומו של הצל על הקרקע / המשטח. ניתן לראות התאמה בין כיוון השעון (האנלוגי) לשעון השמש. ניתן לדון ביתרונות ובחסרונות של שימוש בשעון שמש.
עולם ללא שמש: ספר מומלץ לקריאה עם הילדים: זולל הלילה / אנה חואן. בעקבות הסיפור ניתן לדון בהשפעותיה של השמש על הסביבה, על הדברים שזקוקים לאור ולחום כדי להתקיים ועל השינויים בסביבה כשהשמש אינה מאירה. בהמשך לקריאת הסיפור ניתן לצייר שני ציורים האחד ביום והשני בלילה – בעלי חיים הפעילים ביום / לילה, צמחים הפורחים ביום / לילה וכדומה.