אתר חיצים - תרבות מצרים - ספרות מאושר.png

פעילות ראשונה - משחקים ושעשועים

תקציר

הפעילות שלהלן מבוססת על התבוננות במוצגים המצויים בארון מספר 51 בקומה השנייה של מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. כל המוצגים הנם ממצאים ארכיאולוגיים ששימשו כמשחקים  וצעצועים בעת העתיקה.

הצפייה במוצגים מהווה הזדמנות לילדים לדמיין ולחשוב כיצד נראו חיי היומיום של ילדים בעת העתיקה. החשיבה על ממדים של דמיון ושוני בין חיי הילדים במצרים העתיקה לבין אלו של הילדים כיום מאפשרת לקרב את תכני התצוגה לעולמם של הילדים ולהפכה לרלוונטית לעולמם ולתחומי  העניין שלהם.

פעילות עם הילדים

  1. התבוננו עם הילדים על המוצגים בארון מספר 51 ונסו לדמיין למה שימש כל מוצג .
  2. בדקו את הרעיונות שהעליתם ביחד לגבי כל מוצג למול רשימת המוצגים שבוויטרינה.
  3. נסו לדמיין איך נראתה שגרת היומיום של הילדים ששיחקו בצעצועים המוצגים בוויטרינה:
    א.    מה היה סדר היום שלהם?
    ב.    במה הם עסקו? (עבדו, למדו, שיחקו, ועוד)
    ג.    עם מי הם שיחקו (ועם מי לא – למי היה מותר לשחק עם מי).
    ד.    כיצד הם נראו? (לבוש, שיער, מראה אופייני לבנים ולבנות).
    ה.   איך נראה היה ביתם ?
    ו.     עם מי התגוררו והיכן שמרו את חפציהם?
    ז.     האם מאפייני הילדוּת הללו היו זהים לבנים ולבנות בעת                            

    העתיקה?

4. הציעו לילדים לצייר את דמותם של הילדים או הילדות שראו בדמיונם.

5. קראו לילדים את הספר "סיפורה של קלאופטרה" מאת אדל ג'ראס.

    • בדקו אם המציאות המתוארת בספר דומה או שונה לתשובות שנתתם לשאלות שנשאלו בחלק הקודם.
    • נסו לחשוב על המשמעויות הקשורות בחיים בחברה עם חלוקה מעמדית כמתואר בסיפור, אשר בה ילדים וילדות מחויבים לעבוד בהתאם למעמד שאליו נולדו, ומסלול חייהם נקבע מראש.

פעילות שנייה - מלאכות קדומות

תקציר להורים

הצלחתה של התרבות המצרית נבעה מניצול מקסימאלי של תנאי השטח לטובת חקלאות – הקרקע הפוריה (כתוצאה מגלישתו של הנילוס לאיזור הדלתא), שימוש מתקדם בתעלות השקייה ומזג אוויר חם אפשרו גידול כמויות גדולות של מזון ואפשרות להקדיש זמן לתחומים נוספים. המצרים הקדמונים הבחינו בשלוש עונות – שטפון, זריעה וקציר. 

בין הגידולים החקלאיים – חיטה ושעורה מהם הכינו לחם ובירה, פשתה אשר שמשה לסיבים מהם טוו חוטים שנארגו לבדים ונתפרו לבגדים ופפירוס ממנו יצרו נייר לראשונה.

 

פעילות עם הילדים

נייר הפפירוס שונה מאוד מהנייר המולבן בו אנו משתמשים כיום. ניתן ליצור יצירות שונות בנייר – באמצעות קירוע, גזירה, חיתוך (באמצעות מחוררים שונים) קיפול, גלגול וקימוט ולהדביקם כך שיוצרו טקסטורות שונות על גבי משטח העבודה. הפעילות יכולה לסייע בשיפור מיומנויות מוטוריקה עדינה, כאשר היא מבוצעת באופן מונחה או כיצירה משותפת עם מבוגר. פעילויות נוספות מומלצות עם נייר – יצירת פסיפס, אוריגאמי ויצירת כרטיסי ברכה מקושטים בנייר.

 

מאת: הדס נצר דגן (משחקים וצעצועים בעת העתיקה ).
        רוני גונן – עירון (מלאכות קדומות)