פעילות ראשונה: הקצב שמתחת לסהרה

תקציר:

היכרות עם המאפיינים הקצביים האופייניים למוסיקה האפריקאית: סינקופה, פולי ריתמיות ואוסטינטו.

 

תדריך להורים:

כידוע, בשעות הפנאי של טרזן (כשהוא לא הלך לחוגים) הוא אהב לתופף על תופים, גזעי עצים ועל אבנים. היו סוגי תיפוף שונים שהוא אהב. ניתן לשאול את הילדים אם הם רוצים ללמוד לתופף כמו טרזן. כעת מתאים ללמד את הילדים כמה מן המאפיינים הבולטים של המקצבים האפריקאיים שמדרום לסהרה: סינקופליות, פולירתמיות, ואוסטינטו (להשתמש במושגים רק לאחר שהילדים התנסו ולמדו להכיר את הקצבים מתוך חווית ההתנסות) .

אתר חיצים - תופים סינים

מהלך הפעילות:

א. סינקופה  

הסינקופה הוא מקצב שבו הדגש במקצב הוא במקום מפתיע המערער את הזרימה הרגילה שלו. נלמד על המקצב הסינקופלי הבסיסי דרך התנסות בשני שלבים:

  1. בתחילה ההורים מתבקשים לתופף במהירות איטית מקצב של 4 רבעים, כלומר תבנית של 4 הקשות שוות שחוזרת על עצמה שוב ושוב (בלולאה). בזמן שההורים ממשיכים להקיש, הילדים ייתבקשו להצטרף ולהקיש את ההקשה הראשונה של התבנית בכל פעם שהיא מופיעה .
  2. בשלב הבא, המקצב הופך לסינקופלי, כאשר הילדים מתבקשים לתופף את ההקשה השניה.
  3. ילדים שמרגישים נח עם הפעילות, יכולים להתנסות בסינקופה מסוג אחר, שבה הם מקישים את התבנית של 4 ההקשות, אולם הם מחסירים ממנה באופן קבוע את השלישית. זה המקום להסב את תשומת הלב לחשיבות של ה "שקט" שבמוסיקה האפריקאית.  

ב. פולי ריתמיות (כלומר יותר מאשר קצב אחד)  

למי שלא התנסה בזה, הקשת שני סוגים של מקצבים בו זמנית היא משימה מאתגרת, אף להורים, ראו הוזהרתם. ראשית ההורים צריכים לרכוש את המיומנות לפני שהם מנחילים אותה לילדים. ההורים מתבקשים ביד אחת להקיש תבנית שיש בה 4 הקשות שוות ובמקביל ביד השנייה 3 הקשות שוות. שתי הידיים מתחילות ביחד את התבנית כל העת. לאחר שההורים רוכשים שליטה בהקשה פולי ריתמית, הם יכולים ללמד את הילד להקיש מקצב אחד, על גביו הם יקישו מקצב אחר. האתגר לילדים בשלב זה הוא לא להתבלבל, ולהתמיד בהקשת המקצב. ניתן להסתפק בשלב זה, אבל מטיבי ההקשה יכולים להתחלף בתפקידים עם ילדיהם. בסופו של דבר הילדים יכולים להקיש את שני המקצבים בו זמנית ,כל אחד ביד אחרת.

ג . אוסטינטו

תבנית מלודית או קצבית שחוזרת על עצמה שוב ושוב. על גבי תבנית זו מנוגנים מקצבים ומלודיות נוספות.

פעילות שנייה: כלי נגינה אפריקאים

תקציר:

היכרות עם כלי הנגינה האפריקאים קלימבה, ג'מבה ואגוגו.

 

תדריך להורים:

טרזן נהג גם לנגן על כלי נגינה שונים, לעיתים בצוותא עם שאר החיות (אפשר להפליג עם הדמיון ולהוסיף פרטים על עלילות טרזן וכלי הנגינה כיד הדמיון הטובה). הקלימבה ,הג'מבה והאגוגו הם סוגים שונים של כלי הקשה. הראשון מבוסס על פריטה של האצבעות על פסי מתכת, השני על תיפוף באמצעות הידיים על תוף, והשלישי הוא פעמון שניתן להקיש עליו באמצעות מקלות.

 

א. הקלימבה

הקלימבה שייך למשפחת כלי ההקשה, ומכונה גם "פסנתר אגודל", אם כי ניתן לנגן עליו לא רק באמצעות האגודלים .

ניתן להאזין לדוגמאות שונות לנגינה בקלימבה  כסולו ובלהקה באינטרנט.

לאמיצים שבננו, ניתן להכין קלימבה בתוצרת ביתית. ניתן לשתף את הילדים בתהליך הכנת כלי הנגינה, החומרים מהם הוא עשוי, ההתלבטויות בשלבי ההכנה השונים ובחירת הפתרונות. ההכנה עשויה להיארך מספר ימים.

ב. הג'מבה  – המשמעות האטימולוגית שלה הג'מבה הוא "שלום"

אפשר לשאול את הילדים, כיצד לדעתם נגינה על הג'מבה יכולה להביא שלום (למשל בין ילדים שרבים) או מבטאת שלום. צפייה משותפת בקטע מהסרט "האורח" (The Visitor), שבו טארק, נגן תופים מקצועי מלמד את וולטר לנגן על ג'מבה. ניתן לחוות את הקטע באספקטים שונים: מפגש בין תרבותי, התמודדות עם קושי בתהליך לימוד (נגינה ולימוד בכלל), יחסי גומלין בין מחשבה ותחושה, פתיחות ועצירות וכמובן האספקט המוסיקלי. לאחר הצפייה המשותפת ניתן לחלוק חוויות ולנתב את השיחה לאספקטים המתאימים. למשל, ניתן לשאול את הילד מה דעתו על וולטר? מצד אחד הוא חושש ואולי אף ביישן, אבל מצד אחר הוא אמיץ כיון שהוא מתנסה במשהו שקשה לו ובסופו של דבר מתגבר ואף נהנה. כדאי לשוחח גם על שלושת האספקטים שנלמדו בנושא כלי נגינה סיניים: סינקופה, פולי ריתמיות ואוסטינטו וכיצד הללו מתבטאים בקטע המוסיקלי.

ג. אגוגו

אגוגו הוא פעמון אפריקאי שעשוי להופיע בגדלים שונים, המפיקים גבהי צליל שונים.

מאת:  ד"ר עמרי רוח מדבר