מוזיקה צרפתית: מנגינות העולם שהופכות לצבע וסיפור
ברוכים הבאים למסע אל עולם הצלילים, שמתחיל ברגשות המוכרים ומגיע עד עומק התרבות הצרפתית.
דף זה מזמין אתכם להפוך את חוויית ההאזנה לחוויה יצירתית באמצעות צבע, תנועה ומשחק.
נתחיל בשיר המקומי "אצלנו בחצר" כנקודת מוצא, ממנו נרחיב את המבט ונבחן את הדמיון והשוני בין ילדים ממדינות שונות בעולם, ובכללן צרפת.
משם, נצלול לליבת המוזיקה הצרפתית המרתקת: נחקור את השאנסון הצרפתי, המפורסם בסיפוריו ובמילותיו העוצמתיות, ואת המוזיקה הקלאסית המפוארת, שיצאה מגדולי המלחינים של צרפת.
הפעילויות הבאות, נוצרו כדי להפוך את ההאזנה לחוויה פעילה, מסקרנת ומעוררת דמיון.

פעילות 1: אצלנו בחצר - מפגש עולמי
בעקבות השיר: אורחים לקיץ
השיר "אורחים לקיץ" (המכונה "אצלנו בחצר") מאת נעמי שמר, משמש לנו שער חווייתי לתרבויות שונות בעולם.
השיר מציין שמות של מדינות, וביניהן צרפת, מהן מגיעים הילדים לומר "שלום".
בפעילות זו (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר), נשתמש בכוחה של המוזיקה ובסיפור השיר כדי לפתוח שיחה על דמיון ושוני בין תרבויות.
דרך ציור ושיח, נחקור את המקומות השונים המוזכרים – ובהם צרפת – ונגלה כיצד ילדים מכל העולם חולקים חוויות משותפות של ידידות ואחווה.
הפעילות:
- שירו בצוותא עם הילדים
- לאחר ההיכרות עם השיר, ניתן להציע לילדים לצייר אותו, ולשאול אותם, כיצד לדעתכם ניתן לצייר את השיר?
במהלך השיחה אודות הציור "אצלנו בחצר", ניתן להסב את תשומת לב הילדים לפרטי השיר, לדמויות, לסיטואציות ולמקומות, ולתת להם כמובן להחליט מה מהפרטים האלו יבוא לידי ביטוי בציור. - דברו עם הילדים על הדומה והשונה לדעתם בין ילדים ממקומות שונים בעולם.
עיזרו לילדים לבטא את שמות המדינות המשתתפות בשיר.
אורחים לקיץ
מילים ולחן: נעמי שמר
אצלנו בחצר
בצל עצי הזית
באים בדרך כלל
המון אורחים לקיץ
לכל אחד מהם
שפה משלו
ודרך משלו
להגיד שלום.
בן מאיטליה אומר בונג'ורנו
בת מצרפת אומרת בונז'ור
קן מיפן אומר אוהיו
כשהוא בא לביקור
קיי מהוואי אומר אלוהה
טניה מבריטניה אומרת הלו
כל מי שבא אלינו הביתה
יש לו שלום משלו.
צבענו את הגדר
קצרנו את הדשא
ילדי כל העולם
יוכלו עכשיו לגשת
לפתוח לרווחה
את השער הירוק
ולהביא ברכה
מרחוק רחוק.
ג'וניה מקניה תאמר לי ג'מבו
יאן מיוון קלימרה יאמר
צ'ין מסין יאמר ניכאומה
ויישאר עד מחר
גיל מברזיל יאמר בום דיא
קוקו ממרוקו יאמר אהלן
והברכה שהוא יביא לי
היא היפה מכולן.
אצלנו בחצר
בצל אילן פורח
ילדי כל העולם
באים להתארח
אצלנו בחצר
ילדי העולם כולו
רוקדים במעגל
ואומרים שלום.
פעילות 2: שאנסונים צרפתיים
שאנסון צרפתי
גלו יחד עם ילדיכם את סגנון השאנסון – שירים שהם סיפורים.
השאנסון הינו סגנון מוסיקלי שהתפתח בצרפת בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20.
הוא שם דגש על נוכחות בימתית ועל העברת רגש עמוק דרך המילים.
גדולי השאנסון הצרפתי במאה העשרים: אדית פיאף, שרל אזנבור, ז'ק ברל, ז'ורז' ברסנס, איב מונטאן, סרז' גינזבורג, דלידה.
בישראל נוצרו גרסאות מקומיות רבות לשאנסונים צרפתיים, כאשר אחת הדוגמאות המוכרות ביותר היא השיר "אילו ציפורים" של נעמי שמר.
במסגרת הפעילות (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר), תוכלו להכיר יחד את הגרסה העברית ולהיחשף לשירים נוספים מהז'אנר.
הפעילות:
השמיעו לילדים את השיר "אילו ציפורים".
שירו איתם ביחד ולאחר שהשיר שגור בפיהם, ניתן לספר להם כי מקורו הוא בשאנסון הצרפתי ולהשמיע להם אותו.
לאחר שיכירו את השאנסון הצרפתי, אפשר להשמיע להם שאנסונים צרפתיים נוספים (לדוגמה: של הזמרים שמוזכרים למעלה).
אילו ציפורים (Si Tous Les Oiseaux)
מילים: ז'אן ברוסול – (Jean Broussolle)
לחן: ז'אן פייר קאלבה – (Jean-Pierre Calvet)
מילים עבריות: נעמי שמר
אילו ציפורים אשר עפות מעל הים
אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם
אלו סיפורים היו ודאי לציפורים
על הארצות אשר מעבר להרים.
כל חופי הפלא, כל אגמי התכלת
כל הרכסים המושלגים
כל ימי הפרך שחלפו בדרך
כל השבתות והחגים.
אילו ציפורים אשר עפות מעל הים
אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם
אלו מן שירים היו ודאי לציפורים
איזה קרנבל היה לכל המשוררים.
כל ירק היער, כל חשכת הסער
כל חמדת הקיץ בלבבות
זו אשר הופכת לצבעי שלכת
של האהבות הנכזבות.
כל חופי הפלא, כל אגמי התכלת
כל הרכסים המושלגים
כל ימי הפרך שחלפו בדרך
כל השבתות והחגים.
אך הציפורים נאמנות לשתיקתן
ועם בוא הסתיו
הן ממריאות במחי כנף
והסודות איתן.
לאחר היכרות עם השיר, אפשר לפתח שיחה עם הילדים דרך השאלות:
אילו הציפורים היו דוברות כבני אדם איזה סיפורים הן היו מספרות עלינו? (למשל – על החיים בישראל, על ילדים בישראל, על החיים בכפר, בקיבוץ, בעיר).
ניתן לכתוב מכתב ו/או ציור שמתאר את מה שיכולה היתה לספר ציפור שעפה מעל לאזור מגוריהם של הילדים.

פעילות 3: מוזיקה קלאסית - קרנבל החיות
קרנבל החיות
צאו למסע אל עולם המוזיקה הקלאסית עם "קרנבל החיות" של המלחין הצרפתי הנודע, קאמי סֶן-סָנְס.
הפעילות המוצעת כאן (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר), תעזור לכם ולילדיכם לחוות את היצירה באופן מוחשי ודמיוני, באמצעות האזנה, יצירה מפלסטלינה ואף הַמְחָזָה של קטעים שונים.
היצירה קרנבל החיות נכתבה בשנת 1886 ומורכבת מ-14 פרקים קצרים, שכל אחד מהם מתאר בעל חיים אחר:
1. פתיחה והמצעד המלכותי של האריה
2. תרנגולות ותרנגולים
3. חיות הפרא
4. הצבים
5. הפיל
6. קנגורו
7. אקווריום
8. ארוכי האזניים
9. הקוקיה במעבה היער
10. בעלי הכנף
11. הפסנתרנים
12. המאובנים
13. הברבור
14. סיום
ההיכרות הראשונית עם היצירה תיעשה דרך צפייה באינטרנט.
הפעילות:
- ההורים מתבקשים לבחור את הקטע הראשון אתו יראו לילדים.
מומלץ לפצל את ההיכרות עם היצירה למשך מספר ימים:
להראות קטע אחד או שניים מן היצירה בכל פעם ולא את כולה בבת אחת.
\(\space\) - כדאי לצפות בקטעים לפני חשיפתם בפני הילדים,
כדי לוודא שהקטעים המוצגים לילדים מתאימים להם מבחינה רגשית.
\(\space\) - להצטרף לצפייה הראשונית של הילד, כדי להתרשם מן החוויה שלו.
\(\space\) - לצפות בקטע מן היצירה יותר מפעם אחת, אם חשים שהילד/ה יכול/ה ליהנות מכך.
כדאי לנסות לחקות באופן מבדח קטעים בולטים ביצירה או לחלוק חוויות עם הילדים.
למשל: "ועכשיו הוא יכה בתוף- מוכן? הנה: פום, פום, פום!" או: "איזה צלצול חמוד… זו הציפור המצייצת" וכו'.
חיקוי זה יוצר הווי משותף להורים ולילדים סביב ההאזנה והופך אותה לפעילה יותר ולמהנה יותר.
כך יפיקו הילדים יותר מהמוסיקה, ויכירו אותה לעומק.
\(\space\) - ניתן לבנות מפלסטלינה דמויות מהיצירה.
ניתן להיעזר בספרי רוני אורן, שמדריכים יצירת דמויות מפלסטלינה שלב אחר שלב.לאחר שהילדים הכירו את היצירה.
מומלץ מאוד להשמיע להם את היצירה ללא הצד הויזואלי (שאותו יוכלו להשלים בדמיונם, לאחר שהכירו היטב את היצירות) בעת נסיעה ברכב (*), בפינת האזנה בבית (בתחילה לא ברקע לפעילות אחרת).
(*) ניתן לחלץ את פס הקול מכל וידאו קליפ באמצעות תוכנות המרה. כגון, התוכנה החינמית youtube downloader.
\(\space\) - עיון בספרים
להעמקת החוויה, ניתן להציג לילדים בשלב זה ספרים המוקדשים ליצירה זו המיועדים לילדים (מהספריה או מחנות הספרים).
בהמשך, היצירה יכולה להיות מושמעת ברקע בבית ו/או במכונית.
\(\space\) - הַמְחָזָה של קטעים מהיצירה.
הם מרחיבים את ההווי סביבה, ומעמיקים את ההיכרות של הילדים איתה.
בעזרת ההורים יכולים הילדים לבחור קטע מקרנבל החיות, אביזרים שונים להצגה ותפאורה.
בזמן השמעת היצירה, הילד יכול להתחפש לחיה ובהתאם למוסיקה המושמעת ולהציג אותה.
\(\space\) - צפייה במופעי מחול לצלילי קרנבל החיות.