הסמלים של מצרים

דף פעילות זה מזמין אתכם לחקור את הצפנים והמשמעויות שעיצבו את התרבות המצרית, מהעת העתיקה ועד ימינו.
נתחיל בהיכרות עם המיקום הגיאוגרפי של מצרים, נחקור אתרים מרכזיים כמו הפירמידות והספינקס, ונעסוק בהקשר המיתולוגי שלהם.
נמשיך בניתוח דגל מצרים וצבעיו, ונסיים ביצירת פרח הלוטוס הקדוש, כדי לגלות כיצד סמלים אלה מחברים בין הגאוגרפיה, האמונה, השלטון והאומנות המצרית.

לבסוף, נחבר את הסמלים ההיסטוריים האלה לשאיפות השלום העכשוויות של האזור: נדון בקשר בין סמלי מצרים לבין הסכם השלום בין ישראל למצרים, ונסיים בהאזנה לשיר "נולדתי לשלום", המדגיש את התקווה לעתיד של חיים משותפים ושלווה באזור.

הרפובליקה של מצרים

פעילות זו (מאת: רוני גונן – עירון) מציגה את הרפובליקה של מצרים, המבנה שלה, וכן אתרים היסטוריים מרכזיים.

מצרים שוכנת בפינה הצפון-מזרחית של יבשת אפריקה.
היא גובלת בים התיכון ובים האדום (ים סוף).
שכנותיה: בצפון-מזרח – ישראל, בצפון-מערב – הרשות הפלסטינית, במערב – לוב, ובדרום – סודאן.

שטחה של הרפובליקה המצרית הוא 1,002 מיליון קמ"ר.
אוכלוסייתה מונה 78.8 מיליון איש המורכבת ממצרים, בדואים ונובים. 
למרות שטחה הגדול, רוב אוכלוסייתה מרוכזת בעמק הנילוס.

עיר הבירה של מצרים היא קהיר.
היא העיר הגדולה והצפופה ביותר באפריקה ובמזרח התיכון כולו.

נהר הנילוס חוצה את מצרים ונשפך לים התיכון. אורכו כ-6,700 ק"מ והוא זורם מדרום לצפון, דרך עשר מדינות שונות.
בשנים גשומות, הנילוס היה עולה על גדותיו ומציף אזורים שלמים, ואילו בשנים שחונות כמות המים שבו לא הספיקה לתושבים.

הספינקס הגדול והפירמידות

הספינקס הגדול הוא פסל ענק של יצור מיתולוגי בעל גוף אריה וראש אדם, והוא ניצב בנקודה אסטרטגית כאילו הוא מגן על הפירמידות שמאחוריו.

הפירמידות הינן חלק מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם ומהווים סמל לעושרה התרבותי של מצרים העתיקה.

למבנה המיוחד של הפירמידה ישנן סיבות רבות.
סיבה אחת היא צורתן המייצגת את הסוללה הקדומה ממנה נברא העולם על פי המיתולוגיה המצרית.
סיבה נוספת היא תיאור התפשטותן של קרני השמש.

בניגוד לדעה הרווחת, הפירמידות לא נבנו על ידי עבדים, אלא ע"י בנאים מקצועיים אשר התגוררו בסמוך לאתר.

הפעילות:

  1. התנסות בבניית פירמידה.
    ניתן להכין מבריסטול או קרטון ריבועים ומשולשים שונים ולנסות ליצור פרמידות שונות.
    \(\space\)
  2. ניתן לפרוס את הגופים ולשרטט יחד את הפריסה על בריסטול.
    לקפל, לקשט וליצור פרמידות צבעוניות.

דגל מצרים: צבעים, לאומיות והיסטוריה

פעילות זו (מאת: רוני גונן – עירון) מציגה את דגל מצרים, משמעות הצבעים שלו וכיצד הם מייצגים את הלאומיות הכלל-ערבית.

דגלה של מצרים מורכב משלושה פסים אופקיים בצבעים אדום, לבן ושחור. במרכזו עיט זהב.
הצבע האדום מסמל את השושלת ההאשמית, הצבע הלבן מסמל את בית אומיה והצבע השחור את בית עבאס. העיט המוזהב היה סמלו של צאלח א-דין.

צבעי הדגל הינם חלק מצבעי הלאומיות הכלל ערבית והם הושפעו מדגל המרד הערבי. זהו דגל שהונף בחיג'אז במהלך המרד הערבי כנגד האימפריה העות'מאנית, במהלך מלחמת העולם הראשונה.

הפעילות:

  1. ניתן להכין את דגל מצריים וליצור ממנו פאזל.
    \(\space\)
  2. ניתן להדפיס מספר דגלים של מדינות ערב ולערוך ביניהם השוואה.
    \(\space\)
  3. ניתן ליצור משחק זיכרון פשוט (עם שתי תמונות זהות או עם תמונה ושם המדינה, כאשר הילד/ה גוזר וכותב / מעתיק את שמות המדינות).
    \(\space\)
  4. ניתן להדפיס מפה של המזרח התיכון ולמקם לכל מדינה את דגלה.

פרח הלוטוס

דף הפעילות (מאת: ד"ר יוליה וורובייצ’יק) מזמין אתכם לצלול אל המשמעות הנסתרת של פרח הלוטוס – סמל מצרי עתיק המייצג בריאה, חיים וטהרה.
תכירו את האמונות שנקשרו בפרח זה, את השימוש שנעשה בו בטקסים וברפואה ואת ההבדל בין הזנים השונים שלו.
בהשראת הלוטוס, נצא למסע יצירתי ונחבר בין סמל עתיק לאמנות מודרנית.

מידע להורים

לוטוס (נופר, בעברית) הוא שם כללי למינים רבים של צמחים, ובפרט לצמחי מים, ולפעמים הוא נקרא גם שושנת מים. בטבע קיימים פרחי לוטוס בכל מיני צבעים וצורות, אך מעבר לכך, פרח הלוטוס הינו בעל משמעות מיוחדת למצרים ומהווה סמל חשוב במיתולוגיה המצרית.

המצרים הקדמונים טיפחו את הלוטוס הלבן בבריכות ובביצות. משום חשיבותו, אנו יכולים לראות פרח זה לעתים קרובות בעיטורים מצריים עתיקים. כמו כן, בשל חשיבותו של פרח הלוטוס, המצרים הקדמונים יצרו ממנו בושם, והנשים המצריות אף השתמשו בו כקישוט. מעבר למשמעות האמנותית והמעשית, המצרים האמינו כי פרח הלוטוס נותן להם כוח ועוצמה והוא נחשב לסמל קדוש, ולכן שרידיו נכללו בין הממצאים שנמצאו בקברו של רעמסס השני.

אחד הזנים, הלוטוס הכחול, שנקרא גם נימפאה כחולה, צומח בצבע כחול ותכלת בנהר הנילוס, והוא קשור באופן הדוק לתרבות מצרים העתיקה ולתקופת הפרעונים. המצרים קראו לו "לוטוס מצרי קדוש". בנוסף לשימושים הכלליים, המצרים נהגו לשתות את תמצית פרח זה, אשר הביאה את המשתמשים בה לתחושת אופוריה ולהזיות. עד היום, מהעלים הכחולים שלו מייצרים בושם, תה, יין וליקר.

הפעילות:

בפעילות נכין מובייל / תמונה של פרחי לוטוס

עבודות יצירה שמאפיינות את מצרים קשות ומסובכות לעשייה עם הילדים. 
לכן, כדי להכיר בסמל של התרבות המצרית, נלך בדרך "קצת אחרת".

נתחיל בהסבר מהו פרח הלוטוס, מה ההיסטוריה שלו, איך הוא קשור למצרים (ראו לעיל, מידע כללי).

נמשיך בהדגשת חשיבות מיחזור פלסטיק:
המצרים הקדמונים ניצלו את משאבי הטבע (כמו הלוטוס והפפירוס) בחוכמה. כיום, הנילוס, כמו מקורות מים רבים, סובל מזיהום. כחלק מהיצירה בהשראת הלוטוס, אתגרו את עצמכם להשתמש בחומרי מיחזור. ניתן ליצור דגם של פרח הלוטוס, או קישוטים מצריים אחרים, מבקבוקי פלסטיק ישנים, שאריות קרטון או בד. בדרך זו, אתם מחברים בין האמנות העתיקה לשמירה על הסביבה המודרנית.

ליצירה זו אנו צריכים: 

­ פלסטר אחיות או נייר דבק (לבדוק שיהיה איכותי)

­ מספריים

­ צבע לבן וכחול (עדיף אקריליק, אפשר גם גואש)

­ מכחולים שונים

­ דבק לבן (פלסטי, לא רעיל)

­ צבעי פנדה

­ טושים צבעוניים

שלב 1:

מכסים את הצד הצבעוני של הדיסק בפלסטר.  

טיפ: לא משנה איזה משטח בחרנו כבסיס לעבודת יצירה, תמיד מתחילים מהכנת הבסיס. אם בחרנו בדיסק ישן, נתחיל ממנו. 

צובעים מעל הפלסטר בצבע לבן.

ממתינים שיתייבש.

שלב 2:

מדפיסים דף צביעה של לוטוס מהמחשב.

כפי שנראה רצוי שבדף יהיו שישה ראשים של פרחי לוטוס. שונים בגודלם, אך זהים בצורתם.

צובעים אותם בצבעי פנדה שונים על פי בחירת הילד. הרי לוטוסים קיימים בכל מיני צבעים.

כשכל הפרחים צבועים ,עוברים על כל צבע עם צבע פנדה לבן. הפעולה מקנה לכל פרח גוון פסטלי.

טיפ: לא משנה אם הילד צבע את הפרח וגלש מעבר לגבולות הציור. הרי בהמשך תגזרו את הציור והגלישה לא תראה.

שלב 3:

גוזרים את ששת הפרחים.

שלב 4:

לאחר שהדיסק הצבוע התייבש, לוקחים צבע לבן (שוב), צבע כחול, שני מכחולים וצנצנת מים.

טובלים את המכחול הרטוב במעט צבע לבן ואת המכחול הרטוב השני טובלים במעט צבע כחול, יוצרים מעין גלים.
הרי, פרח הלוטוס צומח על פני המים.

טיפ: שימו פיסת ניילון מתחת לדיסק כשצובעים אותו כדי לא ללכלך.

שלב 5:

לאחר שהצבעים הכחול והלבן התייבשו, מכינים את הפרחים שגזרנו להדבקה.
לפני ההדבקה כדאי לגלגל מעט את קצוות הפרחים באמצעות עפרון או כל מקל עגול (מכחול, למשל).

נמרח דבק במרכז הפרח, כך שהקצוות לא ידבקו.

הדבקה:

שלב 6:

גימור. מוסיפים צבע ירוק מסביב (כמסגרת) ומעט בפנים.

טיפ: ניתן להעביר שכבת דבק או לכה (על בסיס מים, ללא ריח) באמצע כל פרח כדי לתת ברק.

ניתן להשחיל חוט דייג ולתלות כמובייל.

כדי לתלות את התמונה, ניתן להדביק לולאה בצד האחורי של הדיסק.
(את הלולאה מדביקים באמצעות פלסטר, אך ליתר בטחון מורחים מעט דבק).

המסר של ערך השלום

פעילות זו (מאת: רוני גונן – עירון), מחברת בין מוזיקה לערך השלום באופן אוניברסלי, תוך התמקדות בשיר אחד הקורא לתקווה ולחיים משותפים.

בחרנו בשיר "נולדתי לשלום" כדי להדגיש את חשיבות המסר התרבותי ואת משמעות השלום בין מדינות שכנות, כדוגמת מצרים.
היכרות עם המילים והלחן מטרתה להרחיב את הרפרטואר המוזיקלי, וכן להדגיש את הרצון המשותף לשלום, שמשתקף גם בסמלים ובסיפורים התרבותיים של המדינה השכנה – מצרים.

הסכם השלום

מצרים וישראל חתמו על הסכם שלום בשנת 1979.
הסכם זה היה הסכם שלום ראשון בין ישראל לשכנותיה.

בשיחות השלום שהתקיימו בקאמפ דיויד, השתתפו גי'מי קרטר, נשיא ארה"ב, אנואר סאדאת, נשיא הרפובליקה של מצרים ומנחם בגין, ראש ממשלת ישראל.

בתקופה זו יוצרים רבים חיברו יצירות שונות שהביעו את כמיהתנו לשלום עם שכנותינו, אחד מהם, השיר "נולדתי לשלום", חובר והולחן על ידי עוזי חיטמן.

הפעילות:

  1. ניתן להדפיס את מילות השיר ולשיר עם הילד/ה.
    \(\space\)
  2. להדפיס את המילה "שלום" באותיות חלולות ולקשט אותן באופן חופשי.

נולדתי לשלום

מילים ולחן: עוזי חיטמן

אני נולדתי אל המנגינות
ואל השירים של כל המדינות
נולדתי ללשון וגם למקום
למעט להמון שיושיט יד לשלום.

אני נולדתי אל החלום
ובו אני רואה שיבוא השלום
נולדתי לרצון ולאמונה
שהנה הוא יבוא אחרי שלושים שנה.

נולדתי לאומה ולה שנים אלפיים
שמורה לה אדמה ולה חלקת שמיים
והיא רואה צופה הנה עולה היום
והשעה יפה זוהי שעת שלום.

אני נולדתי לשלום שרק יגיע
אני נולדתי לשלום שרק יבוא
אני נולדתי לשלום שרק יופיע
אני רוצה, אני רוצה להיות כבר בו.

אני נולדתי לשלום שרק יגיע
אני נולדתי לשלום שרק יבוא
אני נולדתי לשלום שרק יופיע
אני רוצה, אני רוצה להיות כבר בו.

אני נולדתי לשלום שרק יגיע
אני נולדתי לשלום שרק יבוא
אני נולדתי לשלום שרק יופיע
אני רוצה, אני רוצה להיות כבר בו.