מוזיקה בתרבות סין
מה ההבדל בין שיר שטות מערבי למוזיקה מסורתית?
דף פעילות זה הוא הזדמנות להאזין לצלילי התרבות הסינית.
נשיר שירים, נכיר את סיפור "בארץ סין" ונפגוש מקרוב מגוון כלי נגינה סיניים עתיקים ומיוחדים כגון גוּצִ'ין, ארהו ופיפה, שיסייעו לנו לצלול אל לב המסורת המוזיקלית של המזרח.

פעילות 1: שניים סינים...
שירה בצוותא – שניים סינים…
בפעילות זו (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר) נהפוך שיר שטות להרפתקה לשונית.
מתחילים בהומור עם "שניים סינים" – שיר שכולנו מכירים, אך הפעם נשמע אותו בדרכים מפתיעות!
נשתמש בשיר הקליל כבסיס לחקר עמוק יותר של השפה: נפרק מילים לתנועות קמץ, חיריק וסגול, ונשחק במשחק צלילים מהנה שיגלה לנו איך אפשר להפוך כל מילה ליצירה מוזיקלית חדשה.
שניים סינים
שניים סינים עם כינור גדול,
ישבו בצד הכביש ופטפטו בקול גדול.
בא שוטר, גירש אותם, וזה הכול,
שניים סינים עם כינור גדול.
הפעילות:
- בשלב ראשון ניתן לשיר את השיר בעודו מושמע ברקע.
\(\space\) - לאחר היכרות עם השיר, ניתן לשאול את הילדים אם הם שמו לב למשהו מעניין בשיר.
\(\space\) - לאחר מכן, ניתן לסכם כי נהוג לשיר בית אחד בשיר מספר פעמים, כאשר בכל פעם הוא מושר באופן שונה, המבוסס על תנועה תחבירית אחרת.
זאת הזדמנות לשוחח עם הילדים על כך שמילים מורכבות מתנועות שונות (אָה, אִי ,אֶה, אוֹ, אוּ), להם שמות שונים (קָמָץ, חיריק, סֶגול, חוֹלָם ושוּרוּק בהתאמה.)
\(\space\) - לאחר ההיכרות עם התנועות, ניתן לשחק עם הילדים את משחק מילים המבוסס על היכרות עם התנועות.
ההורים מכריזים על מילה, הילד בוחר תנועה והוגה את המילה על פי התנועה שבחר.
\(\space\) - לאחר היכרות עם הגירסה הבסיסית של השיר, והתנסות בשירה שלו, ניתן לשמוע גירסה של שלמה גרוניך לשיר זה.
גירסה זו מכילה סגנונות מוסיקליים מגוונים, המוחלפים בקצב מהיר. החל ברוק, המשך באקפלה ועד שירה בסגנון חסידי.
\(\space\) - בשלב זה, ניתן להסב את תשומת לב הילדים כי למרות שהשיר עוסק בשני סינים, המוסיקה אינה סינית כלל.
אבחנה זו, תשמש כגשר להיכרות חוויתית עם המוסיקה הסינית בפעילויות הבאות, בהן יאזינו הילדים למוסיקה הסינית במקביל לריקוד, והקראת סיפור.

פעילות 2: היכרות עם כלי נגינה סיניים
היכרות עם דמויות וכלי נגינה מסורתיים
בפעילות זו (מאת: ד"ר עמרי רוח מדבר) נצלול היישר אל לב המוזיקה הסינית המקורית.
נצא למסע דמיוני בעקבות הסיפור "בארץ סין" של לאה גולדברג, ונרקוד את דמות הדרקון לצלילי כלי נגינה עתיקים כמו הארהו (כינור סיני) והגוצ'ין.
נגלה איך נשמעת סין, נכיר את הכלים הייחודיים ונמציא שמות סיניים משעשעים לדמויות חדשות!
הפעילות:
"בארץ סין" (לאה גולדברג)
- בזמן הקראת הסיפור של לאה גולדברג "בארץ סין", נאזין למוסיקה סינית ברקע.
\(\space\) - במסגרת הקראת הסיפור, ניתן לשוחח עם הילדים על אזכורים שונים לתרבות הסינית כגון מקומות, דמויות וכו'.
\(\space\) - לצלילי מוסיקה סינית ניתן לגלם בריקוד את דמות הדרקון, או הרקדניות עם לבוש מתאים וכיו"ב.
\(\space\) - המצאת שמות סיניים יכולה להוות סיום מעלה חיוך לפעילות.
היכרות עם כלי נגינה סיניים
ניתן להכיר להם כלי נגינה סיניים.
(ניתן למצוא קטעי נגינה על כלים אלו ב – youtube).