ספרות ומיתוס במצרים: האלה איסיס והשפעת השמש
דף זה מוקדש לספרות המצרית ולמיתולוגיה, ודרכם נחקור נושאים מדעיים.
נצלול אל סיפורה המרתק של איסיס, האלה המצרית, כדי להבין את האמונות ואת הדילמות המוסריות של התקופה.
דרך סיפור זה, נבחן את כוחה של השמש – מרכיב מרכזי בדת המצרית ובקיום החיים לאורך הנילוס, ונתנסה בבניית שעון שמש.

פעילות 1: סיפורה של איסיס
איסיס – אלה, קוסמת ומכשפת
הפעילות הבאה (מאת: רוני גונן – עירון) מבוססת על הספר "שש גיבורות גדולות במיתולוגיות של עמי העולם", מאת שהם סמיט. הפעילות חושפת את עולמם המורכב של האלים במיתולוגיה המצרית ומזמינה לדיון ערכי.
איסיס היא אחת מארבעת האלים החשובים של מצרים העתיקה.
אחד מסימני ההיכר הידועים שלה, הוא גלגל השמש שעל ראשה.
איסיס היא נכדתו של רע, אבי האלים. היא אחותו של סת ואחותו-אהובתו של אוסיריס.
יחד עם אוסיריס היא מלכה במצרים וסימלה את הטוב.
הם לימדו את בני האדם לחיות בשלום, לגדל חיות וצמחים לשם אכילה, להשתמש בצמחי מרפא ועוד מלאכות רבות שבלעדיהן לא היתה התרבות מתקיימת.
הפעילות:
- קריאת הסיפור על איסיס עם ילדכם (ניתן להשאיל מהספריה).
\(\space\) - היכרות עם הדמויות השונות המוצגות בסיפור.
ניתן לקיים דיון לגבי השאלה המוסרית עימה התמודדה איסיס ולבחון את הסיבות שהביאה אותה לפעול באופן הזה.
\(\space\) - ציור גלגל השמש המסמל את איסיס.
פעילות 2: עולם ללא שמש
השמש כמקור חיים
בהשראת המיתוס המצרי, פעילות זו (מאת: רוני גונן – עירון) מתמקדת בחשיבות האור והחום לקיום החיים.
נבין את השפעות השמש על הסביבה, תוך הבנת השינויים במחזורי הטבע.
אנרגית השמש מאפשרת צמיחה ושגשוג ובאותה מידה יכולה לגרום לנזק ולצחיחות.
ניתן לראות את השפעת השמש על האקלים בקווי הרוחב השונים על פני כדור הארץ.
בשל ההשפעה הגדולה של השמש על חיי האדם, תפקידו של אל השמש הפך למרכזי ונמצא בתרבויות עתיקות שונות, כמו גם במצרים.
הפעילות:
מסלולה של השמש מזריחה לשקיעה
על מנת להכיר מעט את מסלולה של השמש במהלך יום, ניתן לבצע מעקב בחצר חשופה לשמש באיזור שטוח.
לשם כך יש צורך במצפן מוט/ מקל, מספר אבנים חלקות עליהם יסומנו רוחות השמיים ומספרים (שיְיָצגו שעות עגולות).
את המוט יש להניח במרכז ומסביבו לסדר את 4 האבנים ע"פ המצפן.
על האבנים יש לכתוב אותיות או מילים שיְיָצגו את 4 רוחות השמיים.
כדאי להחליט מראש מה יהיו השעות שיוצגו על גבי שעון השמש.
רצוי להתחיל את המעקב עם זריחת השמש ולסיימו בשקיעה.
ניתן לראות כי חל שינוי במיקומו של הצל על הקרקע / המשטח.
ניתן לראות התאמה בין כיוון השעון (האנלוגי) לשעון השמש.
ניתן לדון ביתרונות ובחסרונות של שימוש בשעון שמש.
עולם ללא שמש
ספר מומלץ לקריאה עם הילדים: זולל הלילה / אנה חואן.
בעקבות הסיפור ניתן לדון בהשפעותיה של השמש על הסביבה, על הדברים שזקוקים לאור ולחום כדי להתקיים ועל השינויים בסביבה כשהשמש אינה מאירה.
בהמשך לקריאת הסיפור, ניתן לצייר שני ציורים, האחד ביום והשני בלילה – בעלי חיים הפעילים ביום / לילה, צמחים הפורחים ביום / לילה וכדומה.