ספרות בסין: כוחו של סיפור
בדף זה נצא למסע אל עולמה הקסום של הספרות הסינית.
דרך קריאה משותפת ודיון בשני סיפורים מרתקים – האחד העוסק בילדות והשני באגדת זן עתיקה – נחשוף יחד רעיונות אוניברסליים, ונתבונן בכוחה של האמנות לברוא מציאות ולגשר על פערים.

פעילות 1: בטח יש ילד
בטח יש ילד / אלעד וינגרד
האם חשבתם פעם שאולי יש לכם כפיל בצד השני של העולם?
הפעילות הבאה (מאת: רוני גונן – עירון) לוקחת אותנו למסע מרגש בעקבות ספר שמגשר על פערים תרבותיים באמצעות סיפור משותף.
נחקור יחד את כוחן של מילים בשתי שפות – עברית וסינית – נגלה את הדמיון החבוי בין כולנו וננסה ליצור סיפור משפחתי חדש וייחודי משלנו.
”בטח יש ילד בסין שדומה לי,
ממש מכל הבחינות.
הוא נראה בדיוק כמוני,
רק עם עיניים מלוכסנות.”
הפעילות מתבססת על קריאת הספר "בטח יש ילד" מאת: אלעד וינגרד (אגם הוצאה לאור, 2009).
הסיפור מתמקד בדומה ובאוניברסאלי.
הסיפור כולו מתורגם לסינית, כאשר המלל בעברית והמלל בסינית כתובים זה לצד זה.
הפעילות:
- קריאת הסיפור (ניתן להשאיל מהספריה).
\(\space\) - מציאת מילים החוזרות על עצמן בעברית ובסינית, ניתן לנסות להעתיקן.
\(\space\) - לכתוב ולאייר ביחד סיפור דומה – על הילד שלכם, הדברים האהובים עליו, על בני משפחתו וכו'.
פעילות 2: הצייר והעכברים - סיפור זן
הצייר והעכברים: המציאות והכוח של סיפורי זן
מה קורה כשציור קיר קם לתחייה?
הצטרפו אלינו לסיפור זן עמוק שמעורר שאלות על גבולות האמנות והיכולת שלנו לברוא עולמות חדשים.
נצלול לשיחה פילוסופית על דמיון מול מציאות, נבחן כיצד אמנים משתמשים ביצירה כדי לבטא את תפיסת עולמם, ואולי נצליח לשנות את המציאות בעזרת רעיון פורץ דרך משלנו.
פעילות זו (מאת: רוני גונן – עירון) עוסקת בסיפור "הצייר והעכברים" (מתוך: משלים פילוסופים לילדים, הוצאת אחוזת בית, 2003).
זהו סיפור סיני המתאר את כוחה של האמנות המאפשרת לנו לברוח מהמציאות.
הפעילות:
- קריאת הסיפור במשותף,
תוך עצירה לפני בקשתו האחרונה של הצייר (לבקש מהילדים לשער מה יבקש)
ואחריה (לשאול מדוע לדעתם ביקש זאת).
\(\space\) - פיתוח דיון בכוחה של האמנות ובסגנונות השונים שנותנים מימד אישי ליצירה ומאפשרת לאמן לבטא את אמונותיו, דעותיו ותפיסות עולמו.
\(\space\) - המרחק בין דמיון למציאות והיכולת לברוא מציאות חדשה באמצעות יצירה ורעיון פורץ דרך
(ניתן להרחיב באמצעות ספרי ג'ול וורן שנחשבו בעבר למדע בדיוני, כשכיום ניתן למצוא חלק מההמצאות בחיי היום-יום שלנו).